ORGANITZA:
La Federació Catalana d’Escacs – Delegació Territorial de Tarragona amb la del Club d’Escacs Hospitalet de l’Infant
PARTICIPANTS:
Tots els jugadors/es amb llicència en vigor de la Federació Catalana d’Escacs.
INSCRIPCIÓ:
Mitjançant enllaç en la circular de la convocatòria.
La data màxima per fer les inscripcions serà el dia 26 de setembre a les 19 hores. Un cop fet l'aparellament, les noves inscripcions entrarien a la segona ronda.
La quota d'inscripció és de 12€.
DIES DE JOC:
2, 9, 16, 23 i 30 d'octubre i 6, 13, 20 i 27 de novembre.
HORA D’INICI:
09:30 hores
LOCAL DE JOC:
El local de joc serà a L' HOSPITALET DE L’INFANT, Casal Urbanització HIFRENSA (pavelló). Està adaptat per persones amb discapacitat física segons la normativa vigent de la Generalitat.
SISTEMA DE JOC:
Es jugarà pel sistema suís a 9 rondes amb dos grups (grup A i grup B) mitjançant el programa SwissManager.i en dos grups.
- GRUP “A”: Tots els jugadors/es que ho demanin.
- GRUP “B”: Els jugadors/es que tinguin un Elo català inferior a 1950.
RITME DE JOC:
El ritme de joc serà de 90 minuts per jugador amb un increment de 30 segons per jugada des de la primera.
AVALUACIÓ:
Els dos grups s’avaluaran només per Elo català i per Elo FIDE.
PUBLICITAT:
Els aparellaments, resultats i classificacions es publicaran a les webs de la Federació i de Chess-Results.
Cada diumenge en acabar la ronda o durant els dilluns es publicaran els aparellaments, i hi haurà un període de 24 hores per fer reclamacions i es consideraran definitius a les 0:00 hores del dimarts, excepte millor criteri de l’àrbitre.
Els participants autoritzen la publicació de les seves dades i fotografies als mitjans de comunicació que l’organització consideri adients per a la difusió de l’esdeveniment.
INCOMPAREIXENCES:
L'esportista que no assisteixi a una ronda, sense causa justificada, a criteri de l’àrbitre, serà retirat del campionat.
Si hi ha una justificació a la incompareixença l'esportista l'ha de comunicar el mateix dia de joc abans de les 22:00 de la nit.
Les justificacions s'han de comunicar directament a l'àrbitre principal abans del mateix diumenge a les 22:00 de la nit, al correu bixop82@gmail.com o al telèfon 651039154. Tot seguit, si les circumstàncies ho permeten, es publicaran els aparellaments.
Dues “no presentacions”, justificades o no, suposen la retirada definitiva del campionat.
Una “no presentació injustificada” pot suposar la pèrdua d’un punt a la classificació final.
RETARDS:
L'esportista que es presenti amb 30 minuts de retard respecte l’hora oficial de començament de la ronda perdrà la partida, tret que l’àrbitre decideixi una altra cosa.
DESCANSOS:
Un esportista pot demanar, com a màxim, 2 descansos (byes) de zero punts, a no ser que el director del torneig i/o l’àrbitre determini una altra cosa.
Els descansos s’han de sol·licitar durant el torneig -abans d'acabar la ronda en curs- a l’àrbitre principal segons el formulari que estarà a disposició dels jugadors. Si es vol demanar bye a la primera ronda s’ha de fer mitjançant correu electrònic a federacio@escacs.cat
DESEMPATS:
- Bucholz-1 amb ajustament Fide – oponent virtual
- Bucholz Total amb ajustament Fide – oponent virtual
- Resultat Particular
- Sonneborn-Berger amb ajustament Fide-oponent virtual
- Performance Recursiva (54)
- Sorteig
ANOTACIÓ:
Segons els articles 8.1 i 8.4 de les Lleis dels Escacs, els esportistes no podran deixar d’anotar les jugades en cap moment de la partida. Està prohibit anotar la jugada abans de fer-la sobre el tauler d’escacs.
OBLIGACIONS:
Els participants al campionat hauran de col·locar les peces sobre el tauler i, en acabar la partida, recollir-les i portar-les, junt amb el tauler i rellotge, al lloc que l’organització designi.
RECLAMACIONS:
Hi haurà fulls de reclamació a disposició dels jugadors.
Tota reclamació dirigida al Comitè de Competició de la FCE sobre una decisió de l’equip arbitral haurà d’estar feta per escrit i lliurada a l’àrbitre principal en un termini màxim de 30 minuts després de la incidència.
TELEFONIA:
Estan prohibits els telèfons o aparells electrònics dins de la sala de joc sense autorització de l’àrbitre, a no ser que estiguin completament desconnectats. Si el telèfon emet algun soroll, pel jugador comporta la pèrdua de la partida o l’expulsió de la sala de joc de l’espectador.
DIRECCIÓ TORNEIG:
El Director del Torneig serà el Sr. Ferran Torta Navarro.
ARBITRATGE:
Manuel Navarro Àrbitre Principal
Gumersind Maseras Àrbitre Adjunt
Ruben Morales Àrbitre Auxiliar
ÈTICA:
Els esportistes no actuaran de forma que deshonrin el joc dels escacs i es comportaran correctament tant dins com fora de les instal·lacions esportives.
No està permès als esportistes abandonar el recinte de joc sense el permís de l’àrbitre.
No es poden analitzar les partides a la sala de joc.
PREMIS i TROFEUS:
L'esportista campió del GRUP”A” podrà participar en el CAMPIONAT DE CATALUNYA INDIVIDUAL ABSOLUT 2016.
Trofeus per al Campió, Sots-campió i tercer classificat del GRUP”A”
Trofeus per al Campió, Sots-campió i tercer classificat del GRUP”B”
Els trofeus es lliuraran a la FESTA POPULAR de la DELEGACIÓ TERRITORIAL a celebrar a l’any 2017.
Els tres primers classificats de cada grup estaran invitats al dinar de germanor de la FESTA POPULAR de la DELEGACIÓ TERRITORIAL a celebrar a l’any 2017.
La primera jugadora femenina, del grup A, obtindrà la plaça classificatòria per a la Final de Catalunya Femení 2017 amb la despesa d’allotjament pagades, en règim d’habitació doble a l’hotel designat per la Federació. Si la jugadora renuncia o ja està classificada, es passarà a la següent jugadora, sempre que hagi obtingut el 50% dels punts.
ESPECTADORS:
Els espectadors i jugadors d’altres partides no poden parlar sobre una partida o interferir-hi de qualsevol altre manera. Si és necessari, l’àrbitre pot fer fora del recinte de joc els infractors. Si algú observa una irregularitat, només pot informar l’àrbitre (Lleis dels Escacs, Art. 13.5,a ).
Els jugadors que hagin finalitzat les seves partides seran considerats espectadors.
ACCEPTACIÓ DE LA CIRCULAR:
Tot el no previst en aquestes bases es regirà per la normativa FCE, FEDA i FIDE.
La participació en el Campionat implica l’acceptació d’aquestes Bases.
ANNEXOS
DEFINICIÓ DELS SISTEMES DE DESEMPATS
1er: Bucholz -1
Suma de les puntuacions finals obtingudes pels seus adversaris, exceptuant la més baixa.
2on: Bucholz Total
Suma de les puntuacions finals obtingudes pels seus adversaris.
3r: Resultat Particular
Si són tres o més els empatats i han jugat entre sí, es considera els punts obtinguts de les partides entre ells.
4t: Sonneborn-Berger
Suma de punts dels adversaris que s’han batut, i s’hi afegeix la meitat de punts dels adversaris amb els qui s’ha empatat
5è Performance Recursiva (54)
6è Sorteig
Càlcul del buchholz/ Sonneborn-Berger de les partides no jugades.
Ajustament FIDE contra un contrincant virtual:
El jugador i el seu contrincant virtual tenen la mateixa puntuació abans de començar de la partida. El resultat de la partida es tracta com un resultat normal ( 1-0, 0-1, …… ). Per a les següents partides al jugador virtual se li assigna mig punt per cada una.
Pels contrincants, en altres partides, del jugador amb resultats de partides no jugades comptaran com a taules a efectes del càlcul del buchholz.
LA PERFORMANCE RECURSIVA
La performance: Recordemos, mediante un ejemplo, cómo funciona la performance. Supongamos que tenemos un torneo en el que Martinez hace 6 puntos en 9 partidas.
Con un porcentaje de victorias del 66,66% ( 6 / 9 por 100 ).
Según las tablas de la FIDE, esto significa que Martinez ha jugado a un nivel 125 puntos de elo por encima de la media de sus rivales.
Tabla de conversión de porcentaje de puntuación, p, en diferencias de valoración, dp:
p |
dp |
p |
dp |
p |
dp |
p |
dp |
p |
dp |
p |
dp |
||||
1.0 |
800 |
.83 |
273 |
.66 |
117 |
.49 |
-7 |
.32 |
-133 |
.15 |
-296 |
||||
.99 |
677 |
.82 |
262 |
.65 |
110 |
.48 |
-14 |
.31 |
-141 |
.14 |
-309 |
||||
.98 |
589 |
.81 |
251 |
.64 |
102 |
.47 |
-21 |
.30 |
-149 |
.13 |
-322 |
||||
.97 |
538 |
.80 |
240 |
.63 |
95 |
.46 |
-29 |
.29 |
-158 |
.12 |
-336 |
||||
.96 |
501 |
.79 |
230 |
.62 |
87 |
.45 |
-36 |
.28 |
-166 |
.11 |
-351 |
||||
.95 |
470 |
.78 |
220 |
.61 |
80 |
.44 |
-43 |
.27 |
-175 |
.10 |
-366 |
||||
.94 |
444 |
.77 |
211 |
.60 |
72 |
.43 |
-50 |
.26 |
-184 |
.09 |
-383 |
||||
.93 |
422 |
.76 |
202 |
.59 |
65 |
.42 |
-57 |
.25 |
-193 |
.08 |
-401 |
||||
.92 |
401 |
.75 |
193 |
.58 |
57 |
.41 |
-65 |
.24 |
-202 |
.07 |
-422 |
||||
.91 |
383 |
.74 |
184 |
.57 |
50 |
.40 |
-72 |
.23 |
-211 |
.06 |
-444 |
||||
.90 |
366 |
.73 |
175 |
.56 |
43 |
.39 |
-80 |
.22 |
-220 |
.05 |
-470 |
||||
.89 |
351 |
.72 |
166 |
.55 |
36 |
.38 |
-87 |
.21 |
-230 |
.04 |
-501 |
||||
.88 |
336 |
.71 |
158 |
.54 |
29 |
.37 |
-95 |
.20 |
-240 |
.03 |
-538 |
||||
.87 |
322 |
.70 |
149 |
.53 |
21 |
.36 |
-102 |
.19 |
-251 |
.02 |
-589 |
||||
.86 |
309 |
.69 |
141 |
.52 |
14 |
.35 |
-110 |
.18 |
-262 |
.01 |
-677 |
||||
.85 |
296 |
.68 |
133 |
.51 |
7 |
.34 |
-117 |
.17 |
-273 |
.00 |
-800 |
||||
.84 |
284 |
.67 |
125 |
.50 |
0 |
.33 |
-125 |
.16 |
-284 |
||||||
Por tanto, su performance será la media de elo de sus rivales, más 125 puntos. Según la FIDE la performance es un buen indicador de la fuerza de los jugadores en un torneo y por eso la propone como desempate en torneos en los que todos los jugadores tienen elo.
Problemas de la performance como sistema de desempate:
- Depende excesivamente de los elos iniciales de los jugadores. Esto es un problema ya que la fuerza mostrada por un jugador en un torneo puede ser muy distinta de su elo.
- Es necesario que todos los jugadores del torneo tengan elo para poder usarla.
La performance recursiva: La perfomance recursiva sigue la misma idea que la performance, pero no tiene ninguno de los dos problemas arriba mencionados. En general, la performance de un jugador mide mejor su fuerza durante el torneo que su propio elo. Esto sugiere calcular la performance 1-iterada de los jugadores: en el ejemplo anterior, la performance 1-iterada de Martinez se calcularía como la media de las performances de sus rivales, más 125 puntos. Ésta será una mejor medida de la actuación de Martinez en el torneo que su performance. Con esta idea en mente se puede definir la performance 2-iterada (para Martinez, la media de las performances 1-iteradas de sus rivales más 125 puntos), 3-iterada… La performance recursiva no es más que el límite de este proceso; es decir, la performance infinitamente iterada.
Ventajas de la performance recursiva:
- No depende de los elos iniciales.
- Si un jugador no tiene elo se le puede asignar uno cualquiera sin que esto afecte a la ordenación final propuesta por la performance recursiva.