Comitè d’Apel·lació
Federació Catalana d’Escacs
Expedient 01/2025
Recurrent: Sr. J.G.M.
contra Resolució de Comitè de Competició 01/2025
de la FEDERACIÓ CATALANA d’ESCACS
Ponent: Sr. Roger Rodríguez Font
Barcelona, 11 de febrer de 2025
ANTECEDENTS DE FET
PRIMER.- Per mitjà de la circular ARB 65/2022 Curs d’Àrbitre Català i de Suport, la Comissió Delegada del Comitè d’Àrbitres va convocar un curs per a l’obtenció del títol d’Àrbitre Català i de Suport de conformitat amb l’article 22 del Reglament del Comitè i va planificar els exàmens d’Àrbitre de Suport i d’Àrbitre Català associats pels dies 19 de novembre de 2022 i 7 de gener de 2023
SEGON.- Segons consta en Circular ARB 77/2022 Notes examen Àrbitre de Suport en data 19.11.2022 el recurrent Sr. J.G.M va realitzar l’examen d’Àrbitre de Suport de la Federació Catalana d’Escacs i va ser declarat APTE.
TERCER.- En data 07.01.2023, el recurrent va realitzar l’examen d’Àrbitre Català previst en la Circular ARB/2022 Curs d’Àrbitre Català i de Suport.
En data 08.01.2023 el representant del Comitè d’Àrbitres, Sr. X.V.B va signar l’acta de l’examen mitjançant certificat digital. L’acta destaca que hi va haver anomalies en el desenvolupament de la part B de l’examen, destinada a examinar els aspirants sobre el coneixement del programa informàtic de gestió de torneigs d’escacs “Swiss Manager”
Diu l’acta que els aspirants van iniciar la prova a les 12.45 del matí i que tenia una durada prevista de noranta minuts. Es va detectar que l’arxiu proporcionat als aspirants no era l’adequat i se’ls hi va proporcionar una còpia del correcte. Consta en l’acta que a les 13.42 hores el Sr. J.G.M rep una versió correcta de l’arxiu. L’acta indica que va atorgar-se inicialment trenta minuts més als aspirants i finalment quinze minuts més.
QUART.- En data 01.02.2023 es van fer públiques les qualificacions de l’examen i l’ara recurrent va ser declarat NO APTE en haver obtingut una nota inferior a 5 en la part 3 de l’examen (programa informàtic Swiss Manager de gestió de torneigs d’escacs).
L’endemà, dia 02.02.2023 a les 15:47 hores i mitjançant un correu titulat “Solicitud Revisión examen y exposición anomalias en prueba 3” l’ara recurrent va recórrer aquesta qualificació sol·licitant “una revisió de les proves 1 i 2 i una solució a les anomalies que es van produir en la prova numero 3 de Swiss Manager.” A continuació detalla com, segons el recurrent, l’enunciat de la prova contenia errades greus.
El dia 24.02.2023 a les 12:01 hores el Sr. J.G.M envia un correu electrònic al Comitè d’Àrbitres confirmant la seva assistència a una videotrucada el següent dilluns (ha d’entendre’s el dia 27.02.2023) i sol·licitant còpia de la part 1 i 2 del seu examen.
Sense que consti resposta a l’expedient, unes hores més tard del mateix dia 24.02.2023 a les 19.41 hores el Sr. J.G.M envia un correu electrònic al Comitè d’Àrbitres exposant el seu malestar adduint indefensió per la negativa del Comitè d’Àrbitres atès que, segons la seva versió, que no consta en cap document de l’expedient, el Comitè li havia respost " Us agrairem que sigueu concrets en les vostres reclamacions a preguntes concretes i perquè la pregunta està mal corregida segons el vostre criteri."
El dia 28.02.2023 a les 18.16 hores envia el Sr. J.G.M envia un correu on manifesta haver mantingut el dia anterior una videotrucada amb els Srs. G.C.Z delegat del Comitè d’Àrbitres i Sr. X.V.B, membre de la Comissió Delegada i examinador el dia de l’examen 07.01.2023. El Sr. J.G.M sol·licita a) la motivació per la qual ha suspès l’examen d’Àrbitre Català b) la motivació per la qual no s’han tingut en compte les anomalies denunciades en el correu electrònic en data 02.02.2023. c) Una còpia de les proves realitzades “A y B” així com una valoració (puntuació) de les mateixes.
En data 06.03.2023 el delegat del Comitè d’Àrbitres Sr. G.C.Z respon al Sr. J.G.M
“Els requisits per aprovar l’examen era obtenir una mitjana de sis entre les tres parts
corresponents a l’examen, amb el benentès que calia treure un mínim de cinc en cada una de
les parts.
Les seves notes són per part de l’examinador foren:
1) 5,94 2) 6,15 3) 3,5
En la revisió efectuada pel CTA les seves notes foren:
1) 5,55 2)6,5 3) 2,5
Com vostè no arriba al mínim exigit i exigible de cinc en l’apartat 3, la seva nota és NO APTE.
Les possibles anomalies a les quals vostè es refereix van ser solucionades durant la mateixa prova, tal com consta a l’acta que es va fer arribar a aquest Comitè.
Respecte a la petició de compartir les seves parts d’examen A i B, no troba raons per acceptar la seva petició.”
En data 14.03.2023 la Federació Catalana d’Escacs comunica al Sr. J.G.M que l’òrgan pertinent per la seva reclamació és el Comitè d’Àrbitres i no cap altre Comissió ni la Junta Directiva de la Federació Catalana d’Escacs. Li comunica que , segons el CTA, no es pot entregar ni enviar a cap dels alumnes i mai s'ha fet. L'únic que es pot tenir és el model de l'examen que es publica al web.
CINQUÈ.- En data indeterminada es va presentar a la Federació Catalana d’Escacs el full de Registre del “ II Torneo Cerrado sub 2000 – CE Salauris 2024”on consta el Sr. J.G.M com a àrbitre adjunt.El torneig va serregistrat a la pàgina web de la Federació Internacional amb codi 360063 el dia 25.01.2024.
El torneig es disputa entre el 04.03.2024 i el 09.03.2024 amb total normalitat.
En acabar el torneig, concretament el dia 11.03.2024, l’àrbitre principal del mateix atorga un informe favorable relatiu a l’experiència pràctica (en endavant, norma) d’Àrbitre Nacional (Àrbitre de la Federació Espanyola d’Escacs) al Sr. J.G.M.
En data 11.03.2024 la Federació Catalana d’Escacs comunica a l’àrbitre principal del torneig, Sr. J.C.J que el Sr. J.G.M es àrbitre autonòmic a Castella-la Manxa i que per aquest motiu no pot obtenir normes d’Àrbitre Nacional a Catalunya. L’àrbitre Sr. J.C.J reenvia aquesta comunicació al Sr. J.G.M.
SISÈ.- En data 15.07.2024 el Sr. J.G.M interposa davant del Comitè de Competició contra el Sr. G.C.Z.
El Sr. J.G.M manifesta que és Àrbitre de Suport a Catalunya i àrbitre autonòmic a Castella-la Manxa. Manifesta haver actuat com a àrbitre adjunt en el torneig de Salou, que l’àrbitre principal li va atorgar norma de Àrbitre Nacional. Després denuncia un suposat tracte discriminatori per part atès que un altre candidat que havia obtingut la mateixa puntuació que ell però que finalment, en revisió d’examen, va obtenir la qualificació d’APTE i manifesta que ell havia sol·licitat la suspensió o nul·litat de la prova per estar vicada d’errors.
El Sr. J.G.M al·lega manca de competència del Sr. G.C.Z per atorgar o negar la validesa a la norma, que recau, segon ell, exclusivament en la Federació Espanyola.
El Sr. J.G.M manifesta “Debido a esta negativa, me vi obligado a buscar una norma en Albacete con los consiguientes gastos económicos y tiempo, abandonando, temporalmente, los compromisos que, en Cataluña, había contraído. (Campeonato de Veterans de Tarragona).”
El Sr. J.G.M exposa tracte discriminatori respecte a l’actuació ocorreguda al torneig Sunway Sitges 2023 on va atorgar-se dues normes d’Àrbitre Nacional a un altre àrbitre autonòmic.
Finalment, en el petitum sol·licita que es tramiti la norma d’Àrbitre Nacional obtinguda al torneig de Salou, que se li permeti actuar com a àrbitre adjunt a Catalunya i que s’inhabiliti al Sr. G.C.Z del càrrec de Delegat del Comitè d’Àrbitres de la FCE
En la resposta a la denúncia, el Sr. G.C.Z fa una valoració que el porta a establir que el Sr. J.G.M va suspendre l’examen d’Àrbitre Català. Afirma que el Sr. J.G.M sembla desconèixer les normatives més bàsiques de actuació arbitral. Comença explicant que les normes del torneig de Sunway Sitges no són vàlides i que el torneig es va tramitar degut a que va ser incorrectament informat. Argumenta seguidament que, en estricte compliment de la normativa, cap àrbitre autonòmic no pot arbitrar fora d’altres autonomies, si bé és cert que per manca d’àrbitres algunes federacions sovint han tolerat l’arbitratge d’àrbitres d’altres federacions, fora de la normativa.
SETÈ.- En data indeterminada, el Comitè de Competició va recollir la opinió de l’àrbitre principal del torneig, Sr. J.C.J, el qual exposa que va atorgar la norma d’Àrbitre Nacional sota la creença que el seu títol autonòmic d’Àrbitre Regional de Castella-la Manxa l’habilitava per aconseguir-ne, advertint a l’interessat que aquest fet havia de ser ratificat pel Comitè d’Àrbitres de la Federació Catalana d’Escacs.
El Comitè de Competició va recollir la opinió del Sr. X.V.B representant del Comitè d’Àrbitres que reflecteix que
En data 19.08.2024 el Comitè de Competició després d’examinar el cas considera que l’actuació del Sr. G.C.Z va ser ajustada a dret i proposa l’arxivament de l’expedient, tot aclarint que
“un àrbitre autonòmic de fora de Catalunya, només té atribucions per arbitrar
i aconseguir normes en la seva comunitat autònoma, però mai a Catalunya.
El senyor J.G.M és àrbitre autonòmic a Castella-la Manxa, i és àrbitre de suport a Catalunya.
Això vol dir que a Catalunya, segons el reglament del CTAC, només pot actuar com a àrbitre de suport en qualitat d'àrbitre auxiliar (ni adjunt ni principal).”
En data 28.08.2024 el Sr. J.G.M respon a la “proposta de sanció” que efectua el Comitè de Competició el dia 19.09.2024.
Es reafirma en alguns arguments prèviament mencionats. En primer lloc, sobre el tracte discriminatori que percep pel fet que un altre aspirant fos reavaluat com a APTE a l’examen d’Àrbitre Català i ell no. Al·lega que la competència de l’avaluació de la norma correspon en exclusiva a la FEDA – Federación Española de Ajedrez i al·lega tracte discriminatori perquè en altres ocasions el Sr. G.C.Z sí les ha tramitat. En resposta al escrits practicats, critica el text del Sr. G.C.Z en relació al desenvolupament de la part 3 de l’examen d’Àrbitre Català.
Reitera el seu convenciment que el Sr. G.C.Z ha exercit el càrrec de Delegat arbitral amb abús de forma que li ha causat indefensió. Al·lega en aquest sentit la negativa a proporcionar-li l’examen realitzat i la vulneració del principi de non reformatio in peius respecte a la seva qualificació. Així mateix, considera que la negativa del Sr. G.C.Z en no tramitar l’informe a la FEDA té la clara intenció d’obstaculitzar la seva carrera arbitral. A continuació aporta l’imprès arbitral IT3 de l’Obert Internacional de Figueres dels anys 2015 i 2016 on exposa que un àrbitre basc va obtenir normes d’Àrbitre Nacional i exposa que un àrbitre andalús va obtenir normes l’any 2013 a l’Obert de Sants, sense aportar documentació. També afirma que un àrbitre autonòmic de Castella-la Manxa va obtenir alguna norma a Catalunya, sense precisar-ne la data ni aportar cap document al respecte. Argumenta que el Sr. G.C.Z no coneix bé la normativa i els fets succeïts respecte la norma atorgada a l’àrbitre autonòmic en el torneig Sunway Sitges 2023 i rebat l’afirmació del Sr. G.C.Z segons la qual caldria un conveni homologador atès que el reglament del Comitè d’Àrbitres de la FEDA exigeix ser àrbitre autonòmic. Critica que el Sr. G.C.Z. sol·liciti que no se li retorni la fiança de 50€ depositada aportant la resolució del Tribunal Català de l’Esport de 11 de febrer de 2020 (expedient 3767-01/20) al no tractar-se d’un procediment d’urgència. Així mateix nega les injuries i calumnies efectuades pel Sr. G.C.Z.
VUITÈ.- En data 17.01.2025 el Comitè de Competició, per mitjà de la Resolució 01/2025 va considerar que:
- Segons la legislació vigent, per ser àrbitre català (AC) cal superar un curs i aprovar un examen; condicions que el senyor J.G.M., només compleix parcialment, ja que va realitzar el curs però va ser NO APTE. De manera que no compleix les condicions per ser àrbitre autonòmic per Catalunya (AC). Ser àrbitre autonòmic per Catalunya, és la "condicio sine qua non" per aconseguir normes d'ÀRBITRE NACIONAL (AN) a Catalunya.
- El senyor J.G.M., al·lega en defensa de la sol·licitud de la norma d'AN, la concedida al senyor A.C.H. al torneig "X Chessable Sunway Sitges Festival 2.023, Grup -B-". La concessió de la norma al senyor A.C.H. prové d'una errada comesa per l'àrbitre principal senyor N.F.A. en consignar la federació autonòmica pertanyent al senyor A.C.H. com la catalana quan en realitat pertany a la de Castella-la Manxa. Un cop detectat l'error administratiu, va ser solucionat, en deixar sense efecte la norma donada d'AN al senyor A.C.H.
- El senyor J.G.M. també assenyala que hi ha una mena de pràctica tàcita entre comunitats per concedir normes nacionals a un àrbitre autonòmic (AA) en una altra comunitat que no sigui on ha aconseguit el títol d'àrbitre autonòmic (AA), en tornejos privats (suposem que es refereix a tornejos homologats), però no aporta cap exemple (prova).
- Cal recordar al senyor J.G.M., que la "FEDERACIÓ CATALANA D'ESCACS" (FCE.), no té cap tipus de conveni amb la resta de FEDERACIONS ESPANYOLES pel qual un AA pugui aconseguir normes d'AN a Catalunya, només els AC poden aconseguir normes d'AN a Catalunya.
- No s'aprecia la necessitat d'obrir expedient sancionador al Delegat del CTA, senyor G.C.Z., ja que les acusacions abocades contra ell no tenen base jurídica i es deriven simplement de la discrepància en el resultat de la prova NO APTE per al títol d'àrbitre autonòmic català (AC).
En base a aquestes consideracions, va resoldre:
- No enviar a la FEDA la norma sol·licitada.
- Denegar la sol·licitud per exercir com a ÀRBITRE AUTONÒMIC a Catalunya. A Catalunya només pot ser àrbitre de suport.
- No admetre la sol·licitud de sanció al delegat del CTA (G.C.Z.).
- Tornar la fiança de 50 euros al senyor J.G.M.
NOVÈ.- En data 28.01.2025 el Sr. J.G.M interposa recurs d’Apel·lació davant d’aquest Comitè.
Basa el seu recurs en diversos motius.
En primer lloc, vulneració del dret a la igualtat, pel fet que l’altre aspirant fos declarat APTE a l’examen d’Àrbitre Català i ell no. En segon lloc, pel fet que el Comitè de Competició no explica aquesta diferència, vulnerant el dret a la transparència. En tercer lloc, pel tracte desigual en la tramitacions de normes d’Àrbitre Nacional -posa els exemples de les normes atorgades al torneig de Figueres l’any 2015 i 2016 i al torneig Sunway Sitges 2023. La qual cosa contradiu, segons el seu criteri l’article 18 del Reglament de la FEDA que no exigeix en cap punt afiliació territorial.
Per últim, cita com a jurisprudència la sentència “STS 1234/2018: Anulación de exámenes con errores.”
DESÈ.- En data 28.01.2025 el Comitè d’Apel·lació va donar trasllat de l’apel·lació al Sr. G.C.Z i sol·licitant-li còpia de l’examen d’Àrbitre Català del Sr. J.G.M.
En data 04.02.2025 el delegat del Comitè d’Àrbitres va respondre que no disposava de l’examen d’Àrbitre Català i que es troben en possessió de la secretaria de la Federació Catalana d’Escacs.
En data 07.02.2025 el Comitè d’Apel·lació va confirmar que els exàmens es troben a disposició de la secretaria de la Federació.
FONAMENTS DE DRET
PRIMER: Anàlisi dels fets ocorreguts durant l’examen d’Àrbitre Català realitzat el dia 07 de gener de 2023, de la impugnació de la qualificació NO APTE realitzada pel CTA i de la sol·licitud de còpia
De la lectura de l’acta realitzada i signada l’endemà de la prova pel Sr. X.V.B es desprèn que l’enunciat de l’examen de la part 3 (programa informàtic Swiss Manager) contenia una errada greu.
Tal i com reflecteix l’acta, el Sr. J.G.M va obtenir l’arxiu correcte a les 13:42 i va disposar fins a les 15:00 hores per completar l’exercici. Tenint en compte les tasques prèvies que s’han de realitzar en un torneig prèviament a la introducció dels jugadors (com la configuració del mode de torneig, introduir nom del torneig, seu, dates, ritme de joc, desempats) el Comitè d’Apel·lació troba molt escaient el temps addicional ofert. Considerem que amb la seva actuació el Sr. X.V.B va sanar els defectes que tenia la prova i per aquest motiu el Comitè d’Apel·lació el vol felicitar. Gràcies a la intervenció del Sr. X.V.B, el Comitè d’Apel·lació considera plenament vàlida la realització de la prova 3 de l’examen d’Àrbitre.
De la mateixa manera, cal assenyalar que la resposta del Sr. G.C.Z. al Sr. J.G.M del dia 06.03.2023 on li comunica els resultats de la revisió de l’examen és ambigua.
Diu el Sr. G.C.Z
“Les seves notes són per part de l’examinador foren:
1) 5,94 2) 6,15 3) 3,5
En la revisió efectuada pel CTA les seves notes foren:
1) 5,55 2)6,5 3) 2,5
Com vostè no arriba al mínim exigit i exigible de cinc en l’apartat 3, la seva nota és
NO APTE”
Caldria aclarir que per no vulnerar el principi jurídic de non reformatio in peius, les notes revisades del Sr. J.G.M eren: 1) 5,94 2) 6,5 3)3,5. I ara sí, afegir que al no haver obtingut la qualificació mínima necessària en la part 3, la seva qualificació romania com a NO APTE.
El Comitè d’Apel·lació, en canvi, desestima que hi hagi cap discriminació o vulneració del principi constitucional a la igualtat pel fet que, en revisió d’impugnació, el delegat arbitral Sr. G.C.Z avalués un altre aspirant NO APTE com a APTE. Ans el contrari, aquest fet mostra, sota el criteri d’aquest Comitè, la independència entre la correcció efectuada en primera instància i la revisió en fase de impugnació.
Per tot l’exposat, el Comitè d’Apel·lació, sota el principi de la discrecionalitat tècnica del Comitè d’Àrbitres, considera provat que el Sr. J.G.M no va superar la part 3 de l’examen d’Àrbitre Català. Per tant, en la data actual, el Sr. J.G.M ostenta el títol d’Àrbitre de Suport.
Respecte a la naturalesa jurídica del exàmens d’Àrbitre Català, aquests són documents administratius susceptibles de recurs davant dels òrgans jurisdiccionals de la Federació, del Tribunal Català de l’Esport i en seu judicial de la via contenciós administrativa. L’article 53.1.a) de la Llei 39/2015 estableix que:
“Artículo 53. Derechos del interesado en el procedimiento administrativo.
1. Además del resto de derechos previstos en esta Ley, los interesados en un procedimiento administrativo, tienen los siguientes derechos:
a) [...] Asimismo, también tendrán derecho a acceder y a obtener copia de los documentos contenidos en los citados procedimientos.”
Per tant s’ordena a la secretaria de la Federació que entregui una còpia de l’examen d’Àrbitre Català al Sr. J.G.M en el termini de cinc dies hàbils següents a la publicació d’aquesta resolució i que en un futur l’entregui a qualsevol interessat en un procediment similar. Per analogia amb l’article 17 de la “Normativa Reguladora de l’avaluació i la qualificació dels aprenentatges” de la Universitat de Barcelona, de 10 de maig de 2021, el Comitè d’Àrbitres haurà de conservar els exàmens durant un any. Una sol·licitud realitzada durant el termini per impugnar el resultat dels exàmens tindrà efectes suspensius sobre el termini per impugnar la qualificació de la prova.
SEGON: Anàlisi del Reglament del Comitè d’Àrbitres de la Federació Catalana d’Escacs i de la situació administrativa del Sr. J.G.M
Segons consta en acta pertinent, en data 25.05.2019 es va aprovar el vigent Reglament del Comitè Tècnic d’Àrbitres de la Federació Catalana d’Escacs.
En l’article 17 d’aquest Reglament s’estableix l’existència de dos títols arbitrals atorgats per la Federació Catalana: el títol d’ “Àrbitre de Suport” i el títol “d’Àrbitre Català”.
L’article 19 estableix uns requisits previs comuns per a l’obtenció d’ambdues titulacions: tenir el veïnatge civil català i tenir els setze anys complets.
Els articles 20 i 21 estableixen uns requisits específics per l’obtenció de ambdues titulacions. En aquests articles s’aprecien alguns requisits comuns (Acreditar la participació i aprofitament d’un (1) curs de formació oficial segons el que preveu l’article 22è. I superar amb la qualificació d’APTE l’examen que a tal efecte realitzi el Comitè d'Àrbitres de la FCE.) No obstant apreciem que per acreditar l’experiència pràctica necessària per l’obtenció del títol d’Àrbitre Català es requereix l’obtenció de quatre informes favorables i en canvi per obtenir el títol d’Àrbitre de Suport només es requereixen tres informes favorables.
L’article 23 del mencionat Reglament estableix el temari per l’obtenció de les dues titulacions. Concretament apreciem que, de conformitat amb l’apartat c que el temari dels exàmens d’Àrbitre de Suport ha de contenir
- Lleis dels Escacs.
- Reglament del CTA de la FCE.
- Utilització i configuració de rellotges analògics i digitals.
- Coneixements bàsic del Reglament General de Competicions de la FCE.
- Coneixements bàsic de la utilització de programes d’aparellament aprovats per la FIDE.
El temari de l’examen d’Àrbitre Català descrit en l’article 22 és més exigent ja que, a banda de contenir tots els punts anteriorment mencionats, també ha de contenir:
- Reglament dels tornejos més importants de Catalunya.
- Normativa de valoració (ELO i títols catalans).
- Titulacions i normes d’àrbitre.
- Feina i competències de l’àrbitre.
- Confecció de bases de tornejos.
- Coneixement dels sistemes d’aparellament recomanats per la FIDE.
- Sistemes de desempat de la FIDE i la FCE.
- Informes de les diferents federacions.
Tot això permet concloure que el títol d’Àrbitre Català és una titulació més exigent que la d’Àrbitre de Suport. És per aquest motiu que l’article 14.k) atorga als Àrbitres de Suport únicament la capacitat d’exercir com a àrbitres auxiliars.
En altres paraules, les persones que ostenten el títol d’Àrbitre de Suport no poden exercir com a àrbitres principals de les competicions ni com a àrbitres adjunts, els quals tenen la missió de substituir l’àrbitre principal si fos necessari i alhora ajudar-lo a coordinar l’equip arbitral d’una competició. Degut a aquesta funció, es troben en una posició jeràrquica superior als àrbitres auxiliars.
En el cas que ens ocupa, el Sr. J.G.M ostenta com ell mateix afirma la condició d’àrbitre de Suport a Catalunya i d’Àrbitre Regional a Castella-la Manxa. Cal entendre que l’atorgament d’aquestes llicències el faculta per exercir en l’àmbit territorial de qui atorga aquestes llicències. A Catalunya, la llicència d’Àrbitre de Suport l’autoritza a exercir únicament com a àrbitre auxiliar (i no com a àrbitre principal ni com a àrbitre adjunt). Té aparença de bon dret afirmar que la llicència d’Àrbitre Regional el faculta per exercir com a àrbitre principal, adjunt o auxiliar a les competicions que es celebrin territori de Castella-La Manxa. Per tal d’estendre la competència territorial que li atorga la llicència d’Àrbitre Regional de Castella-la Manxa seria necessari un conveni entre les Federacions d’Escacs de Castella-la Manxa i de Catalunya. En primer lloc, correspon la càrrega de la prova al denunciant i ara recurrent d’aportar la documentació. En segon lloc, donat que ni el responsable del Comitè Tècnic d’Àrbitres de la FCE, Sr. G.C.Z ni el responsable del Comitè d’Àrbitres de la Federació de Castella-la Manxa, Sr. D.C.G n’afirmen l’existència, hem de concloure que l’esmentat conveni no existeix.
Per tot l’exposat cal concloure que fins que el Sr. J.G.M no obtingui el títol d’Àrbitre Català o el títol d’Àrbitre Nacional, el Sr. J.G.M no està habilitat legalment per exercir com a àrbitre principal ni àrbitre adjunt a Catalunya.
Atès que segons l’article 18 del reglament del Comitè Tècnic d’Àrbitres de la FEDA, només poden obtenir normes d’Àrbitre Nacional aquells àrbitres que actuïn com a àrbitres principals o àrbitres adjunts sota determinades condicions. Donat que el Sr. J.G.M no pot ocupar aquestes posicions arbitrals en torneigs celebrats a Catalunya, podem concloure no pot obtenir les mencionades normes d’Àrbitre Nacional a Catalunya.
TERCER.- II Torneo Cerrado sub-2000 – CE Salauris – 2024 i denegació de la norma d’Àrbitre Nacional
El Comitè d’Apel·lació considera que el formulari de “Registre de torneigs homologats i valoració FIDE 2024” (i el vigent de 2025) és deficient atès no estableix espai per indicar separadament els àrbitres auxiliars i dels àrbitres adjunts.
Això no obstant, no és una justificació que permeti als àrbitres, principals veledors dels reglaments d’una Federació, ignorar les normes reglamentaries de la Federació. Tal i com hem mencionat en el punt anterior, el Sr. J.G.M no es trobava en possessió d’una llicència federativa que l’habilités per exercir com a àrbitre adjunt a Catalunya i per tant, atès que la norma d’Àrbitre Nacional prové d’una actuació antireglamentària, aquesta ha de considerar-se nul·la. En definitiva, aquest Comitè entén plenament ajustada a la normativa la actuació del Sr. G.C.Z.
QUART.- Denúncia davant del Comitè de Competició i recurs d’Apel·lació
El Comitè d’Apel·lació nega que la competència de l’acceptació i tramitació de les normes d’Àrbitre Nacional realitzades en territori català correspongui en exclusiva a la Federació Espanyola d’Escacs.
En efecte, l’article 7 dels Estatuts de la nostra Federació estableixen que “És competència de la Federació Catalana d’Escacs promocionar, ordenar, dirigir i regular, en coordinació amb la Secretaria General de l'Esport de la Generalitat de Catalunya, tota l'activitat de l'esport dels escacs a Catalunya.” I a més l’article 7.q) del Reglament del Comitè d’Àrbitres estableix que és competència tecnico-organitzativa de la Comissió Delegada “Tenir la potestat de revisió dels informes de torneigs per al seu posterior enviament a la FEDA. En el cas que el torneig no sigui acceptat per evidents errors i/o omissions a la seva elaboració, serà retornat a l’àrbitre principal per a la seva correcció.”
Essent un error evident la inclusió de la norma d’Àrbitre Nacional, el Comitè d’Apel·lació considera plenament competent el Comitè d’Àrbitres de la Federació Catalana d’Escacs i ajustada a dret la decisió de retornar l’informe a l’àrbitre principal.
En l’afirmació del Sr. J.G.M manifesta “Debido a esta negativa, me vi obligado a buscar una norma en Albacete con los consiguientes gastos económicos y tiempo, abandonando, temporalmente, los compromisos que, en Cataluña, había contraído. (Campeonato de Veterans de Tarragona).” el Comitè d’Apel·lació estima que hi ha indicis racionals de que el Sr. J.G.M hagi comès una falta disciplinària greu tipificada en l’article 20.2.i) “No comparèixer, sense motius justificats, estant designat.” En efecte, en la Circular TGN/2024 Campionat de Veterans 2024 s’estableix que el torneig disputarà la tercera ronda el dia 22 de març de 2024 a les 16.00h. En la pàgina personal a la FIDE del Sr. J.G.M s’aprecia que consta com a àrbitre adjunt del “Autonómico sub-16 de Castilla la Manxa 2024” disputat entre el mateix 22 i el 25 de març de 2024. Davant aquests indicis de possible comissió de infracció disciplinaria no prescrita (les faltes greus prescriuen a l’any, en aquest cas 22 de març de 2025), el Comitè d’Apel·lació acorda remetre l’expedient al Comitè de Competició per tal que, si ho té per convenient, obri expedient disciplinari contra el Sr. J.G.M i, si procedeix, li dedueixi els havers no meritats.
Respecte a la denúncia de tracte discriminatori, el Comitè d’Apel·lació considera que no existeix cap indici de discriminació per part del Sr. G.C.Z envers el sr. J.G.M per raó de naixement, raça, sexe religió, opinió o qualsevol altre circumstància personal o social (art 14 CE). No es considera un acte de discriminació la potestat revisora del exàmens atès que es presumeix que s’ha realitzat en base a la capacitat demostrada.
Respecte al fet que en el passat sembli haver-se atorgats nomes d’Àrbitre Nacional a Catalunya i que se li denegui la seva, el Comitè d’Apel·lació vol realitzar algunes consideracions. En primer lloc, els arxius presentats (IT3) pel Sr. J.G.M no són de domini públic atès que contenen dades personals tals com adreces, dades de contacte personals dels organitzadors o dels àrbitres. Això ens fa pensar s’han obtingut irregularment, a partir d’una revelació de secrets d’una font sense determinar. De ser així, estaríem davant d’una prova de valoració prohibida. Encara que amb dubtes sobre la validesa de la prova presentada, el Sr. G.C.Z va ser proclamat delegat del Comitè d’Àrbitres de la Federació el 9 de maig de l’any 2022 i en cap cas se li poden demanar responsabilitats per actuacions o omissions del Comitè d’Àrbitres anteriors a aquesta data. I en tot cas, si es considera un canvi de precedent administratiu, el Comitè ja ha ratificat els fonaments de dret d’aquesta decisió
Respecte la petició del Sr. G.C.Z d’obrir expedient al Sr. J.G.M per injuries i calumnies, el Comitè denega aquest extrem ja que no s’aprecien més que l’exposició vehement de discrepàncies jurídiques. El Comitè d’Apel·lació considera que, malgrat que considera infundades la majoria d’al·legacions del Sr. J.G.M i que, per tant, les desestimarà, la situació controvertida no és jurídicament senzilla. Aquest Comitè no aprecia en les al·legacions del Sr. J.G.M cap indici que desvirtuï la presumpció legal de bona fe de la que disposa.
El Comitè d’Apel·lació nega la pertinença de la sentència 1234/2018, de 17 de juliol de 2018 atès que no versa sobre impugnació d’exàmens. De fet, es tracta de la sentència contra el recurs de cassació que es va interposar contra l'ordre EMO/309/2015, de 25 de setembre, per la qual es publica la convocatòria quadriennal per a l'acreditació i atribució de la quota de representativitat institucional de les associacions empresarials més representativesen l'àmbit de Catalunya.
En referència a la informació que apareix a l’apartat de “Preguntes Freqüents” del web de la Federació Catalana d’Escacs.
Malgrat que els membres d’aquest Comitè no són membres del Poder Judicial, en aplicació de l’article 117 de la Constitució Espanyola, aquest Comitè només està subjecte a l’imperi de la llei. Per bé que figuri en la pàgina web de la Federació, aquest apartat no constitueix normativa i no vincula aquest Comitè. És cert, no obstant, que aquest Comitè d’Apel·lació considera com a errònia la informació publicada i ordena la supressió de la pregunta al web de la Federació
PART DISPOSITIVA
El Comitè d’Apel·lació HA RESOLT:
PRIMER.- Declarar els exàmens d’Àrbitre Català documents administratius i ordena al Comitè Tècnic d’Àrbitres que conservi els mateixos un termini mínim d’un any des de la realització de la prova i entregui còpia dels mateixos als interessats que així ho sol·licitin en el termini de cinc dies hàbils. Aquesta sol·licitud tindrà efectes suspensius sobre el termini per impugnar la qualificació de la prova. Aquesta disposició tindrà efectes extensius a futures convocatòries d’exàmens d’Àrbitre Català.
SEGON.- Constituir l’obligació al personal administratiu de la Federació que una entregui per mitjans electrònics còpia completa al Sr. J.G.M del seu examen d’Àrbitre Català de data 07.01.2023 en el termini de cinc dies hàbils.
TERCER.- Declarar vàlids a tots els efectes els resultats de la prova 3 (Swiss Manager) de l’examen del dia 07.01.2023 gràcies a la sanadora actuació de l’examinador Sr. X.V.B.
QUART.- Declarar que la resposta del Delegat d’Àrbitres del dia 06.03.2023 va ser ambigua i podria haver infringit el principi de “prohibició de la reformatio in peius” al revisar les notes del Sr. J.G.M
CINQUÈ.- Declarar que les qualificacions parcials del Sr. J.G.M en l’examen d’Àrbitre Català del 7 de gener de 2023 queden establertes de la manera següent :
PART nº1: 5,94 PART nº2: 6,5 PART nº3: 3,5
amb qualificació global de l’examen NO APTE.
SISÈ.- Declarar la no extensió de la seva llicència d’Àrbitre Regional de Castella-la Manxa a Catalunya. A Catalunya pot actuar amb els drets i deures que li atorga el títol d’Àrbitre de Suport. De conformitat amb el Reglament del Comitè d’Àrbitres, només pot actuar com a àrbitre auxiliar i per tant no pot obtenir normes d’Àrbitre FEDA a Catalunya.
SETÈ.- Declarar deficient el “Full de Registre de torneigs homologats i valoració FIDE 2024” (i el de 2025) i instar al Comitè d’Àrbitres a que el modifiqui per tal que es diferenciïn els àrbitres adjunts i els àrbitres auxiliars.
VUITÈ.- Declarar contraria a normativa la norma de Àrbitre Nacional atorgada al Sr. J.G.M en el II Torneo Cerrado sub-2000 – CE Salauris – 2024.
NOVÈ.- Declarar conforme a normativa la decisió del Sr. G.C.Z de no enviar la norma d’Àrbitre Nacional atorgada al Sr. J.G.M en el toneig II Torneo Cerrado sub-2000 – CE Salauris – 2024 i ratificar la decisió del Comitè de Competició que l’esmentada no sigui tramitada davant la FEDA.
DESÈ.- Sol·licitar al Comitè de Competició que investigui una possible infracció disciplinaria del Sr. J.G.M per infringir l’article 20.2.i) “No comparèixer, sense motius justificats, estant designat.” del Reglament de Disciplina de la nostra Federació ja que aparentment el dia 22 de març de 2024 no va comparèixer al torneig “Campionat de Veterans de Tarragona” on estava designat per assistir al “Autonómico sub16 Castilla la Manxa” i, si procedeix, li apliqui la corresponent deducció d’havers no meritats i cobrats.
ONZÈ.- Desestimar la petició del Sr. G.C.Z de sol·licitar d’obertura d’expedient disciplinari contra el Sr. J.G.M per difamacions i calumnies.
DOTZÈ.- Desestimar la petició del Sr. J.G.M d’imposar sanció disciplinaria al Sr. G.C.Z. per abús de càrrec.
TRETZÈ.- Sol·licitar al personal administratiu de la Federació Catalana que retiri la pregunta i la resposta 6.5 de la pàgina “Preguntes Freqüents” del web de la Federació Catalana d’Escacs per no ajustar-se a la normativa vigent.
Aquesta resolució del Comitè d'Apel·lació és immediatament executiva i esgota la via federativa. No obstant això, aquesta resolució pot ser recorreguda, en el termini dels deu dies hàbils següents a la seva notificació, davant el Tribunal Català de l’Esport.
Barcelona, 11 de febrer de 2025
Comitè d’Apel·lació de la Federació Catalana d’Escacs